اگر عقب نشینی از فیلادلفیا صورت گیرد خود به خود بزرگ‌ترین مانع فراروی توافق برداشته می‌شود و در آن صورت گروگان‌ها نه به خارج از نوار غزه بلکه به خود اسرائیل بازخواهند گشت

نتانیاهو و یک توهم رنگ باخته / پشت پرده اصرار نخست وزیر صهیونیست برای ماندن در محور فیلادلفیا

صابر گل عنبری تحلیلگر مسائل منطقه در نوشته ای که در کانال تلگرامی اش منتشر شده به تحولات اخیر منطقه پراخته و نوشت: دو روز پیش نتانیاهو در پی اعتراضات بی‌سابقه علیه او و جریان راست افراطی نشستی خبری با محوریت پافشاری بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا (نوار مرزی مصر و باریکه غزه) برگزار کرد. هم اکنون این پافشاری به مهم‌ترین عامل بن بست در مذاکرات آتش بس و نرسیدن به توافق بدل شده است. یکی از ادعاهای نتانیاهو در این نشست این بوده است که اگر اسرائیل از این نوار مرزی عقب نشینی کند، حماس ممکن است گروگان‌ها را به سینا، ایران و یا یمن منتقل کند. 
 اما واقعیت این است که اولا اگر عقب نشینی از فیلادلفیا صورت گیرد خود به خود بزرگ‌ترین مانع فراروی توافق برداشته می‌شود و در آن صورت گروگان‌ها نه به خارج از نوار غزه بلکه به خود اسرائیل بازخواهند گشت. 
 دوم، این منطقه حدود هفت ماه بعد از جنگ اشغال شد و اگر امکان انتقال گروگان‌ها به خارج از غزه و تصمیمی در این باره وجود داشت، باید این انتقال در آن فرصت 7 ماهه اتفاق می‌افتاد که نیفتاد. 
 سوم، اگر این اندازه رفت و آمد در این محور برای حماس  آسان بود که باید قبلا از آنجا سلاح‌ها و موشک‌های پیشرفته چه از ایران چه جای دیگری وارد می‌کرد، اما سلاح‌های به کار رفته در جنگ و معروف‌ترین آن‌ها راکت ضد زره یاسین 105 ساخت محلی است و سلاح‌های خارجی به کار رفته هم چون موشک‌های ضد زره چینی «پیکان سرخ» بسیار نادر بوده است.
 چهارم، تونل‌هایی در این منطقه وجود داشته است که بعد از ریاست جمهوری سیسی در مصر، ارتش این کشور طرح ضربتی و گسترده‌ای را برای کشف و نابودی آن‌ها اجرا کرد؛ با این حال بعید هم نیست که هم هنوز برخی از آن‌ها فعال باشند. البته در این مدت اسرائیل مدعی کشف تونل‌هایی در محور فیلادلفیا بوده است، اما مصر اعلام کرده که این‌ها همان تونل‌های قدیمی هستند که قبلا کشف شده و از داخل مصر کور شده‌اند.
این تونل‌ها بیشتر برای قاچاق مواد غذایی و دارو به غزه استفاده می‌شد و احتمالا برخی سلاح‌های سبک همچون «پیکان سرخ» از آن طریق وارد شده باشند، اما حتی فرضا اگر هم از لحاظ فنی امکان عبور دادن گروگان‌ها به سینا از زیر زمین وجود داشت، به دلایل متعددی حماس دست به این کار پرریسک نزده و نمی‌زند. کما این که اگر واقعا این دغدغه نتانیاهو موضوعیت داشت، باید از همان روزهای نخست جنگ، محور فیلادلفیا را اشغال می‌کرد تا مانع انتقال گروگان‌ها به خارج می‌شد، نه هفت ماه بعد از جنگ!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.